Hoe deed Max Verstappen het tijdens de GP van Australië?

18/03/2019 Uit Door Autocross Magazine

Afgelopen 15, 16 en 17 maart vond de eerste grand prix van het formule 1 seizoen 2019 plaats op Albert Park in Melbourne, Australië. Vooraf de eerste race van het seizoen zijn er altijd veel vragen en verwachtingen die in dit weekend beantwoord worden, is Ferrari nog steeds zo snel als tijdens de wintertests? Kan Mercedes een tandje bijzetten? Hoe zit het met de betrouwbaarheid en snelheid van de Red Bull en kan Max Verstappen daarmee meedoen voor de winst?

De verwachtingen

Volgens velen was Ferrari de winnaar van de wintertests, gecombineerd met de snelste tijd, het gemak waarmee de auto bochten kon doorvliegen en de algemene ‘driveability’ leek de Ferrari het te kloppen team. Ondanks dat Mercedes op 3 duizendste de snelste tijd misliep en dat ze veruit de meeste ronden hebben gereden leek de Mercedes toch minder makkelijk te besturen dan de Ferrari, Ferrari was dan ook de favoriet voor de GP van Australië. Veel mensen keken er ook naar uit hoe Red Bull Honda zou presteren, na een redelijke wintertest waar de betrouwbaarheid goed leek hoopten velen dat ze het gevecht naar Ferrari en Mercedes konden brengen. Het werd ook voorspeld dat de strijd op het middenveld heel erg spannend zou gaan worden, aangezien 5 teams heel dicht bij elkaar leken te zitten.

De vrije trainingen en kwalificatie

Uit de vrije trainingen is normaal gesproken niet super veel te halen, aangezien je pas echt gaat zien hoe de teams ervoor staan tijdens de kwalificatie, wanneer ze echt vol gaan. Waar de eerste vrije training de top 3 teams heel dicht bij elkaar stonden, sloeg Mercedes in de tweede vrije training een enorm gaat. Met 8 tienden voorsprong op de Red Bull van Max Verstappen stonden Beide Mercedessen op 1 en 2, Ferrari stond daar nog achter. Dit was toch wel verrassend te noemen aangezien Ferrari als snelste werd voorspeld. Tijdens de derde vrije training was Mercedes weer eerste maar stond Ferrari een stuk dichterbij en moest de Red Bull wat afstand nemen. Toen was op zaterdagmiddag de kwalificatie, Mercedes pakte in de persoon van Lewis Hamilton pole position, met Bottas daar vlak achter. Wat gelijk weer opviel was het gat met de rest, Ferrari stond met Vettel derde op 7 tienden van de nummer 1 met Max Verstappen daar vlak achter op P4.

Overmacht van Mercedes tijdens de race

Door de overmacht van Mercedes tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie werd verwacht dat ze ook de race zouden gaan winnen, dit was ook zo. Echter was het niet vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die won, maar was Valtteri Bottas de winnaar, Bottas pakte Hamilton tijdens de start en die zagen we, mede dankzij wat schade bij Hamilton, de rest van de race niet meer terug. Max Verstappen begon op P4 en deed het goed, na de eerste pitstop was hij sneller dan voorganger Sebastian Vettel en pakte hij de ferrari in de tweede DRS-zone, hij eindigde uiteindelijk op de derde positie en pakte daarom het eerste podium met een auto aangedreven door een Honda PU in ruim 10 jaar. De laatste rondes probeerde hij Hamilton nog in te halen voor P2 maar de Mercedes had geen problemen om Verstappen achter hem te houden. Sinds dit jaar valt er ook weer een punt te halen met de snelste raceronde, Verstappen probeerde dit een aantal rondes voor het einde en sloeg daarin, maar Bottas pakte die snelste raceronde uiteindelijk gemakkelijk af. Zo pakte Bottas voor het eerst sinds lange tijd 26 punten tijdens 1 race. Lees meer over Max Verstappen op GPToday.net